- Všetky mestá
- Banská Bystrica
- Banská Štiavnica
- Brezno
- Detva
- Krupina
- Lučenec
- Poltár
- Revúca
- Rimavská Sobota
- Veľký Krtíš
- Žarnovica
- Žiar nad Hronom
- Zvolen
- Všetky mestá
- Bardejov
- Humenné
- Kežmarok
- Levoča
- Medzilaborce
- Poprad
- Prešov
- Sabinov
- Snina
- Stará Ľubovňa
- Stropkov
- Svidník
- Vranov nad Topľou
Zraz fanúšikov motocyklov
Zraz historických motocyklov Manet M-90 sa uskutočnil v druhý septembrový víkend v Ružomberku. Na jeho tohtoročnom 9. ročníku sa zúčastnilo 20 motoriek. Široká verejnosť si mohla pozrieť ich krásu v centre Ružomberka pri Kultúrnom dome A. Hlinku.
Preteky organizoval ružomberský fanúšik historických vozidiel a strojov Marián Sila, ktorý priblížil históriu vzniku uvedeného stroja: „Motocykle Manet M-90 mali dvojpiestny jednovalcový motor. Vyrábali ho v Považskej Bystrici. Verejnosť ho považovala za ľahkú ľudovú motorku. Vyvinuli ju v Zbrojovke Brno a predali na Slovensko, kde ju vyrábali Považské strojárne v Považskej Bystrici. Mal úsporný dvojpiestny dvojtaktný motor zaujímavej konštrukcie s výkonom 3,5 koňa. Dosahoval rýchlosť až 65 km/h.“
Široké riadidlá ako typický znak
Po prvýkrát bol motocykel Manet predstavený verejnosti v roku 1947 na 28. medzinárodnej výstave automobilov v Prahe. Stroje, ktoré prišli na ružomberský zraz, mali rok výroby 1947. Prvý slovenský motocykel Manet začali vyrábať v druhej polovici roku 1947. V tom roku montážne linky opustilo 366 kusov. Prvých 100 kusov továreň prezentovala ako nultú sériu s typickým znakom – širokánskymi riadidlami. Tento variant bol lakovaný na červeno, podobne ako v roku 1948, kedy sa ich vyrobilo 10 975. V ďalších rokoch sa výroba ustálila na počte okolo 11 000 ročne a pribudol bledomodrý variant. Výroba trvala do druhej polovice roka 1951.
Text a foto: Tibor Šuľa