Daltonské vyučovanie na ZŠ Sadová 620 v Senici.


Daltonské vyučovanie pokračuje

10.10.14 - 17:18 - Senica

Aj v školskom roku 2014/2015 budú v Základnej škole na Sadovej ulici 620 v Senici žiaci pracovať daltonskou metódou. Daltonské princípy vo vyučovaní tu uplatňujú už niekoľko rokov, a ako uviedla koordinátorka daltonského vyučovania na 1. stupni Tatiana Dudášová, medzi žiakmi je ,,Dalton“ obľúbený a aj rodičia sú k nemu ústretoví, pretože vidia pozitíva.

„V roku 2012 sme daltonské vyučovanie posunuli aj do roviny projektu. Učitelia sa zdokonaľujú vo svojom pedagogickom majstrovstve a žiaci si pochvaľujú netradičný spôsob výučby,“ vysvetľuje Dudášová. Minulý školský rok bola daltonskému vyučovaniu v škole venovaná mimoriadna pozornosť. V apríli 2014 sa tu totiž uskutočnila konferencia k projektu Bilingválne programy vzdelávania v daltonskej škole. Zúčastnili sa na nej predstavitelia mesta Senica, riaditelia a učitelia senických škôl, pedagógovia zo ZŠ v Galante, Častkove, Jablonici, Skalici, Kopčanoch, Cerovej, Borskom Mikuláši a Brezovej pod Bradlom, projektové lektorky anglického jazyka, ale aj zástupcovia Rady rodičov.

Daltonské aktivity

Konferenciu otvorila riaditeľka ZŠ Sadová Svetlana Chábelová, ktorá prítomných oboznámila s históriou školy, jej cieľmi i víziami. Slovo dostal aj primátor mesta Senice Ľubomír Parízek, ktorý má k školstvu hlbší vzťah. Koordinátorka daltonského vyučovania Dudášová vo svojej prezentácii objasnila daltonské vyučovanie v primárnom vzdelávaní na ZŠ, jeho princípy, pravidlá a projekty, ktoré žiaci realizujú v rámci daltonských blokov. Prítomní získali informácie aj o daltonských aktivitách žiakov v sekundárnom vzdelávaní ZŠ od Žanety Pikartovej a dozvedeli sa o hlavnom zámere, cieľoch a čiastkových etapách realizácie dvojročného projektu „Bilingválne programy vzdelávania v daltonskej škole“. Do projektu sa zo ZŠ Sadová v Senici zapojilo 35 pedagógov, ktorí absolvovali náročný vzdelávací program v rozsahu 265 hodín.

Nový vzdelávací systém

Spomínaný projekt bol realizovaný ako súčasť stratégie Európskej únie – Európskeho sociálneho fondu  a ministerstva školstva. Jeho cieľom je premena tradičnej školy na modernú, zvýšenie profesijnej kompetencie učiteľov a následne žiakov so snahou modernizovať vzdelávací systém. „Zriadili sme tiež MultiPointovú učebňu, inovovali sme didaktické prostriedky, zmodernizovali sme vzdelávací systém na daltonskej škole podporou samostatnosti, tvorivosti, jazykových a informačno-komunikačných technologických zručností žiakov. Naštartovali sme bilingválne prostredie slovenského a anglického, resp. nemeckého jazyka využitím intergrovanej metódy CLIL, čo je nepriame osvojovanie si cudzieho jazyka prostredníctvom odborného predmetu,“ skonštatovala Dudášová.

Semináre aj pre pedagógov

Pedagógovia sa v rámci dvojročnej intenzívnej práce zúčastnili na šiestich odborných seminároch, po skončení ktorých mohli v diskusii reagovať na zaujímavé a inšpiratívne témy. Samotný projekt i záverečná konferencia boli z pohľadu frekventantov projektu i podľa hodnotení hostí úspešné a mimoriadne prínosné. „Na hodinách matematiky, vlastivedy a prírodovedy primárneho vzdelávania a na hodinách fyziky, chémie, biológie, dejepisu, geografie a matematiky sme vyučovali konkrétne témy v anglickom alebo nemeckom jazyku. Okrem toho sme zostavili metodicko-didaktický materiál, ako sú pracovné listy, prezentácie a interaktívne cvičenia, a tiež elektronickú učebnicu www.zs3.senica.sk,“ vysvetlila Dudášová, ktorá na záver dodala: „Daltonské vyučovanie umožňuje variabilitu, rozmanitosť i nadstavbu. Aká nadstavba sa uskutoční, je na nás, pedagógoch, ale i na žiakoch, ktorí nás spätnou väzbou priamo na daltonských hodinách presviedčajú, že sme si v našej škole zvolili správnu cestu.“

Text a foto: -rm-