- Všetky mestá
- Banská Bystrica
- Banská Štiavnica
- Brezno
- Detva
- Krupina
- Lučenec
- Poltár
- Revúca
- Rimavská Sobota
- Veľký Krtíš
- Žarnovica
- Žiar nad Hronom
- Zvolen
- Všetky mestá
- Bardejov
- Humenné
- Kežmarok
- Levoča
- Medzilaborce
- Poprad
- Prešov
- Sabinov
- Snina
- Stará Ľubovňa
- Stropkov
- Svidník
- Vranov nad Topľou
V škole vyrastajú mladí výtvarníci
Prijať pozvanie do výtvarnej školy môže znieť ako zaujímavo strávené popoludnie. Nikto by však nečakal školu s tak domáckou a zároveň umeleckou atmosférou, ako je to doma, vo výtvarnej škole u Soni Dubcovej v Nových Zámkoch.
Soňa Dubcová je absolventkou textilnej priemyslovky v Ružomberku, kde študovala spracovanie textílií. Vášeň pre textílie, a predovšetkým hodváb, prezentuje svojimi maľbami už osem rokov. Maľuje primárne ženy s kučeravými vlasmi. Ženy sú podľa nej vhodným objektom pôvabu, majú dlhé vlasy a do tých možno v maľbe nakomponovať rôzne motívy. Umelkyňa opisuje svoju umeleckú cestu takto: „Začala som kurzom maľovania na hodváb a vtedy som sa do neho zamilovala. Maľujem naň obrazy a okrem toho zvyknem maľovať na odev a odevné doplnky. Najskôr to bolo ako hobby, uvoľnenie, až to prerástlo na profesionálnu úroveň.“
Škola secesie v obývačke
Ako milovníčka hodvábu priznala, že z výtvarných smerov ju najviac poznačila secesia a tomuto žánru je podriadený aj jej domácky interiér. Práve v týchto umením nasiaknutých priestoroch sa pravidelne, v utorok a v piatok, stretávajú detskí výtvarníci, aby pod dohľadom Soni Dubcovej nahliadli do sveta farieb a najmä fantázie. Deti maľujú či tvoria to, na čo majú chuť. Dubcová sa snaží viesť deti najmä k individualizmu. Okrem maľovania deti šijú, maľujú na sklo či robia svietniky. „So školou pre deti to začalo úplne nevinne. Známi majú dcéru, ktorú som učila a nejako sa pridali ďalšie deti. Pracujem s nimi už vyše roka a dnes ich je už osem,“ hovorí o počiatkoch svojej výtvarnej školy Dubcová. Vekové zloženie detí variuje medzi 8 a 11 rokom.
Art terapia
Výtvarníčka sa netají zámerom popri svojej výtvarnej škole začať s art terapiou, napríklad pre ťažko choré deti. Podľa nej má každá farba nejaký vplyv a dokáže ovplyvniť psychický stav jedinca. Uvedomuje si samotnú náročnosť tohto procesu, napriek tomu sa neustále s touto myšlienkou pohráva. My jej k výslednej realizácii držíme palce.
Text a foto: Matúš Német