Mesto bude pri opravách výtlkov využívať prevažne klasickú technológiu.


Mesto Martin začalo s opravou komunikácií

14.05.14 - 22:22 - Martin

Zodpovední pracovníci mesta spoločne s poslancami mestských častí podrobne zmapovali stav mestských komunikácií a ich poškodenie. Jednotlivé poškodenia zaradili do troch kategórií, podľa urgentnosti ich odstránia. Už v týchto dňoch sa začínajú odstraňovať výtlky, ktoré dostali prioritu číslo I. (nebezpečné). Na odstraňovanie výtlkov bude v roku 2014 použitých cca 250 000 eur z mestského rozpočtu a ďalších minimálne 100 000 eur z prostriedkov mestských častí bude použitých na opravu chodníkov.

Mesto, rovnako ako v minulosti, bude pri opravách výtlkov v roku 2014 v 90 % prípadov využívať prevažne klasickú technológiu, čo predstavuje vyrezanie poškodeného miesta a nahradenie novým, prípadne recyklovaným asfaltom. Približne 10 % – 15 % opráv bude vykonaných technológiou opráv tryskom, prípadne infra technológiou.

Klasická technológia

Každá z používaných technológií na opravu komunikácie má svoje pozitíva aj negatíva. Pri klasickej oprave výtlkov vyrezaním poškodenej časti a jej nahradenie novým alebo recyklovaným asfaltom je nevýhodou predovšetkým jej prašnosť a hlučnosť počas procesu realizácie. Výhodou je však jej trvácnosť, možnosť opravy aj podkladových vrstiev asfaltov, ktoré je potrebné opravovať minimálne pri 30 % poškodení komunikácie a tiež možnosť opravovať akékoľvek veľké výtlky či dokonca celé časti komunikácie. Pri použití tejto technológie, životnosť takto opraveného výtlku často presahuje 10 rokov.

Opravy tryskom

Pri technológií opráv tryskom je veľkým negatívom znížený komfort užívania komunikácie z dôvodu prašnosti bezprostredne po jej aplikácii až do doby pozametania komunikácie. Naopak, výhodou je rýchlosť jej aplikácie na veľký rozsah potrebných opráv. Životnosť opráv vykonaných touto technológiou je nižšia ako pri klasických opravách výtlkov a je právom rozporovaná. Táto technológia by sa totiž mala používať len na určitý druh malých výtlkov a prasklín. Žiaľ, aj často podceňovaná príprava výtlku, predovšetkým jeho kvalitné vyčistenie, má dosť zásadný vplyv na životnosť takto vykonanej opravy. Výhodou tejto technológie však je, že pri dôsledne vykonanej oprave touto technológiou je v budúcnosti možné ušetriť na následných opravách danej komunikácie rádovo tisícky eur. Aj pre tieto dôvody ju mesto používa len ako doplnkovú a len v prípade úzko špecifických typoch výtlkov a prasklín.

Infražiarenie

Opravy výtlkov pomocou infražiaričov už mesto v minulosti tiež použilo. Táto technológia je však vhodná predovšetkým pri opravách relatívne nových, prípadne už rekonštruovaných komunikácií, ktoré nevyžadujú opravy podkladových vrstiev. Nepopierateľnou výhodou tejto technológie je, že spojenie pôvodnej asfaltovej vrstvy s opravovanou sa dá vykonať bezšpárovo, takže v budúcnosti sa znižuje následné riziko vnikaniu vody do asfaltového povrchu komunikácie a teda nedochádza k jej poškodzovaniu, predovšetkým počas zimných mesiacov. Keďže je táto metóda opráv bezhlučná a bezprašná, je aj veľmi ohľaduplná voči občanov. Žiaľ, nie je to technológia, ktorá je vhodná na veľké a rozsiahle poškodenia starých komunikácií, ktorých je v mestách cez 50 % a už vôbec nie na opravy, kde je potrebné opravovať aj podkladové vrstvy. Rovnako ako technológiu tryskom, aj túto technológiu, mesto využíva len na opravy určitého špecifického druhu výtlkov. Vzhľadom na množstvo a rozsah poškodení komunikácií, ale aj na ich vek a nerentabilnosť čiastkových opráv, mesto Martin si uvedomuje nevyhnutnosť rozsiahlejších komplexných rekonštrukcií najviac poškodených a frekventovaných komunikácií aspoň výmenou ich obrusných vrstiev a opráv poškodených podkladových vrstiev. V súčasnosti sa dokončujú prípravné práce na materiály, ktoré obsahujú riešenie rekonštrukcií 33 komunikácií mesta Martin. Predpokladaná suma potrebná na takúto rekonštrukciu cestnej siete sa pohybuje na úrovni 5 miliónov eur.

Text a foto: (mm)