Od roku 2017 bude cestovanie zdarma pre všetkých tých, ktorí majú trvalý pobyt na území mesta.


Ako ovplyvní kvalitu služieb bezplatné cestovanie?

12.08.14 - 14:29 - Žilina

Žilinčania budú možno cestovať v prostriedkoch mestskej hromadnej dopravy zadarmo. S takýmto plánom prišiel primátor Igor Choma.

Obyvatelia mesta sú voči takémuto kroku skeptickí. Odborníci žiadajú vypracovať analýzy možného správania sa cestujúcich i ekonomickej udržateľnosti modelu. „Ešte tento rok budú mať dôchodcovia nad 70 rokov bezplatnú MHD bez obmedzenia. Od roku 2015 bude MHD zdarma pre všetkých dôchodcov. Potom od roku 2017 bude zdarma pre všetkých tých, ktorí majú trvalý pobyt na území mesta Žilina a majú uhradené všetky povinnosti voči mestu,“ predstavil svoju víziu bezplatnej mestskej verejnej dopravy Igor Choma. Reakcia Žilinčanov na sociálnych sieťach nenechala na seba dlho čakať. Nápad sa však nestretol len s nadšením. Obyvatelia sa často pýtajú: „Kto to zaplatí?“

Naviac dva milióny

Riaditeľ divízie výskumu a vývoja Výskumného ústavu dopravného v Žiline Roman Ondrejka súhlasí s primátorom v tvrdení, že zavedenie bezplatnej mestskej hromadnej dopravy môže mať pozitívny účinok na vývoj dopravného zaťaženia najmä miestnych komunikácií v centre mesta a jeho blízkom okolí. „Časť obyvateľov dochádzajúcich z mestských častí osobnými vozidlami sa presunie na bezplatnú MHD, čo sa priaznivo odrazí na nižšom hlukovom a emisnom zaťažení centra mesta. Zároveň sa však cyklisti a chodci presunú na uvedený dopravný mód najmä v zimných mesiacoch, čo vyvolá zvýšené nároky na dopravnú obslužnosť,“ povedal. Kým Igor Choma predpokladá, že bezplatné cestovanie vyjde mestskú kasu o dva milióny eur ročne viac ako doteraz, Roman Ondrejka upozorňuje na ďalšie možné investície.

„V prípade veľkého navýšenia počtu cestujúcich možno očakávať zvýšené požiadavky na kapacitu vozidiel MHD, intervaly dopravy a trasovanie liniek, čo môže vyžadovať ďalšie investície a intervencie zo strany správcu infraštruktúry. Pri nezabezpečení dostatočnej ponuky dopravných služieb to môže viesť ku konečnému poklesu kvality prepravných služieb. Rovnako môže nastať scenár, keď nárast cestujúcich bude zanedbateľný a uvedený motivačný systém nesplní očakávaný efekt.“ Odborník predpokladá, že takto nastavený systém bude mať najviac výhod pre cestujúcich prepravujúcich sa za obyčajné cestovné. Cestovné lístky si aj po prípadnom zavedení opatrenia budú musieť označiť mimožilinskí cestujúci.

Text a foto: Branislav Koscelník