image_6803


Záujem o cyklistiku narastá

06.05.14 - 17:38 - Bratislava II

Viete o tom, že sa minulý rok na Slovensku predalo len 69-tisíc áut, ale až 300-tisíc bicyklov? Nielen toto číslo svedčí o tom, že záujem o cyklistiku narastá.

Aj v Bratislave pribúda nadšencov a združení, ktoré sa snažia propagovať bicyklovanie. Občianske združenie Cyklokoalícia, ktoré sídli v Ružinove, podporuje rozvoj mestskej cyklistiky v hlavnom meste. Jej členmi sú aktívni cyklisti, architekti a ľudia zaoberajúci sa verejnými priestormi. Podarilo sa im dosiahnuť, že samospráva Bratislavy dáva z roka na rok viac peňazí na rozvoj cyklotrás, aj tak je to však podľa nich stále málo. Peter Netri z Cyklokoalície uvádza: „V roku 2010 bol rozpočet 0 (nula), v roku 2011 30-tisíc, v roku 2012 491-tisíc a v minulom roku rekordných 635-tisíc eur. Tento rok je ale nižší – len 411-tisíc eur. Bratislava pritom plánuje mať v roku 2020 8 % cyklistov. Už v roku 2011 sme predložili Petíciu za vyčlenenie minimálne 5 % z výdavkov z časti Doprava a komunikácie na rozvoj cyklodopravy. Tohtoročný rozpočet predstavuje 0,28 % z rozpočtu kapitoly Doprava.“ Členovia Cyklokoalície majú také skúsenosti, že budovanie nových cyklotrás a vyznačovanie cyklopruhov často brzdí neochota úradníkov. „Radnica príliš pomaly reaguje na nárast cyklistov v meste, ktorí každý rok viac a viac využívajú bicykel ako dopravný prostriedok do práce,“ dodáva Peter Netri.

Malodunajská cyklotrasa

Podľa Cyklokoalície sú Podunajské Biskupice a Vrakuňa jedny z najlepšie prepojených mestských častí s centrom Bratislavy. „Malodunajská cyklotrasa je takmer kompletná. Trasa vedie z centra po Pribinovej, následne po Prístavnej, pod Prístavným mostom, chvíľku po hrádzi Dunaja a potom sa stáča doprava k Malému Dunaju. Trasa pokračuje vo Vrakuni cez kruhový objazd, po Dvojkrížnej až k železničnej stanici Podunajské Biskupice,“ vraví o prepojení Vrakune a Podunajských Biskupíc Peter Netri.

Ružinov je na tom horšie

Ružinov má zas, na rozdiel od Podunajských Biskupíc a Vrakune, viac vybudovanú vnútornú sieť cyklotrás, avšak ich prepojenie na centrum mesta je slabé. Peter Netri je kritický: „Najdlhšia je Ružinovská cyklotrasa, na ktorej však chýbajú priechody pre cyklistov, osvetlenie a asfaltový povrch je v hroznom stave. Navyše, v blízkosti nemocnice a zimného štadióna parkujú na cestičke pre chodcov a cyklistov autá, čo je v rozpore so zákonom o cestnej premávke. Najdôležitejšie spojnice Ružinova s centrom, Záhradnícka, Páričková či Mlynské nivy zatiaľ chýbajú,“ vraví, ale jedným dychom dodáva, že dobrou správou môže byť začatie prípravných prác na projektovej dokumentácii k cyklotrase na Trnavskej ceste, ktorej prvá časť pôjde od Tomášikovej po Trnavské mýto, s napojením na Blumentálsku, ktorá by pomohla obyvateľom Ružinova bývajúcim na hranici s mestskou časťou Nové Mesto.

Sčítanie cyklistov

Ako sme spomínali v úvode, záujem o cyklistiku narastá. Už čoskoro sa však môže ukázať, že dokonca viac, ako sme si mysleli. Cyklokoalícia totiž chystá sčítanie cyklistov. Minulý rok sa ukázalo, že ich počet narástol oproti roku 2012 o viac ako 50 percent. Uvidíme, čo zistia tento rok. No a na jeseň to ešte môže byť veľmi zaujímavé. Cyklokoalícia chystá kampaň Voľ bicyklom, kde sa kandidátov budeme pýtať na ich plány so zlepšovaním podmienok pre cyklodopravu.

Text a foto: Eva Sládková